カテゴリ
全体 Work Academic Issue Retailing Education Upbringing Occasions Fencing Violin Art/Entertainment Travel Profile 未分類 以前の記事
2006年 07月 2006年 06月 2006年 05月 2006年 04月 2006年 03月 2006年 02月 2006年 01月 2005年 12月 2005年 11月 2005年 10月 2005年 09月 2005年 03月 2005年 02月 2004年 12月 お気に入りブログ
ライフログ
検索
その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧
|
アメリカの名門プレップスクールで取られている教育方式は、Harkness Table方式と呼ばれる。特に有名なのは、Harvardとの結びつきで知られるExeter Academyである。先生と生徒がおなじ楕円卓に座り、議論する形で授業を進める方式を指す。
名前の由来は、石油業での大金持ちで社会事業家のEdward Harknessによるもので、1930年に主要なプレップスクールに寄贈をした際に、教育の理想について表明したアイディアに基づいている。Exter校は、寄付金で12人が座れる円卓を全ての教室に据えるテーブルを購入した。これが伝統として残っている。Harknessは、単にお金を出して思いつきを書き走っただけでなく、実際に机の製作を自分でやってみたらしい。はじめ円形を試みたが、それでは、全員とアイコンタクトができないことが判明、試行錯誤の結果、楕円形におちついたという。 私は場の理論というのを長年研究しているので、ヨーロッパの知の源流が、対話、そして円卓会議にあることを知っている。議論の立て方のお作法、修辞学など、西洋版の場のマネジメントは円卓会議の仕切りにある。キケロの時代から、言葉で戦争をするやり方は磨きつくされているのだ。これが、日本人が下手なのである。 単に、机に、Harkness Table方式と名前をつけるなんて、知識生産で商売をしようというあこぎなアメリカ方式のルーツみたいだけれど、先生と生徒とが同じ地位で話をする文化は、先生と生徒の階層的な距離を大事にした19世紀のヨーロッパからは生まれなかった”アメリカ方式”だ。本当はこれは修道院方式であり、肥大化して階層化した教会のパワーモデルに対するアンティテーゼであったわけだ。19世紀後半に盛んになったアメリカの大学建築は押しなべてネオゴシックで、知識の権威を象徴しようとするものだったことを考えると、プレップスクールはその母体となる本当に知識を生み出す機関として機能していたのかもしれない。 学会で、ビジネスで、トップエリートとの議論についていけなくて悔しい思いをしている私たち。 ヒミツはこんなシンプルだったのかもしれない。でもな、日本でこういうこというとな、机ばかり作ろうとするからな。大事なのは、精神とソフトである。 それにしても、プレップスクールのクラスの数が、判で押したように12人なのは印象的だ。机のサイズでクラスが決まっているよということだろう。ローレンスビルもそうだ、ただ課外活動なども盛んなので、教師対生徒数は1対6ということ。12はもちろん、キリスト教の聖数だ。12人の弟子、月の数、カバラ的な要素を多分に含んだ数。一橋大学のゼミも実は12人を目安にするというガイドラインがある。歴史的な過程で誰か薀蓄のある人が12に決めたのだろう。 以下wikipedia からのコピペ。 The Harkness table refers to a style of teaching used most notably by Phillips Exeter Academy, as well as other American independent schools, including Horace Mann School, The Hotchkiss School, Phillips Academy, St. Paul's School, The Masters School, Germantown Academy, and The Lawrenceville School. The name comes from the oil magnate and philanthropist Edward Harkness, who presented the schools with a monetary gift in 1930. He described its use as follows: What I have in mind is [a classroom] where [students] could sit around a table with a teacher who would talk with them and instruct them by a sort of tutorial or conference method, where [each student] would feel encouraged to speak up. This would be a real revolution in methods. The gift was used by Phillips Exeter Academy to put a Harkness table in almost every classroom. Classes are taught around the table, with class sizes of around 12 students and a single teacher in a discussion format. Harkness learning can vary - most notably between liberal arts subjects such as English, and scientific subjects, like math. There are general principles and goals, however, that go along with this method. The main goal is to encourage students to come up with ideas of their own and learn good reasoning and discussion skills. Depending on his or her style, the teacher may interact very little, interjecting only to guide the discussion. In 2004, Saint Paul Academy and Summit School received an anonymous donation to put 19 Harkness tables in language, history, and English rooms. There are now Harkness tables in science classrooms, but none yet in math rooms. メモ代わりに、さらにコピペで失礼。Exter School のウエッブサイトのHarkness Tableの歴史のページから。 The result was “Harkness Teaching,” in which a teacher and a group of students work together, exchanging ideas and information, around a table. But wait! Making the first table wasn’t as easy as you might think. Making It Work When Mr. Harkness tried out the first Harkness table, he couldn’t see the eyes of every other person around the table. How can you have a meaningful discussion if you can’t see the eyes of the people you’re talking to? It was then the table was redesigned to be oval. But another problem surfaced. The oval tables were too big to fit through Exeter’s doorways. The solution: builders brought their materials to the classrooms and constructed the tables inside. This means that Harkness Tables really are part of the rooms in which Exeter’s community learns, teaches, discusses, and collaborates. Sharing the Excitement In succeeding decades, Exeter has shared the excitement and power of the Harkness classroom with teachers and schools around the country. But it’s safe to say that Exeter remains uniquely committed to this extraordinary approach: Everything we do—our classes, our activities, our way of relating to each other—is influenced by the respect, enthusiasm, and challenge involved in learning together around a table. もう一つ、おまけに、ローレンスビルで、このHarkness Tableをコンピュータ時代に対応させるプロジェクトのレポート。 写真も同サイトから。 最上の写真は、Aboutのサイトから。
by tigress-yuko
| 2006-04-06 22:44
| Upbringing
|
ファン申請 |
||